ריצ'רד ראסל: "השווקים בבועה ענקית - התוצאות יהיו הרסניות"

נביא הזעם החדש במסר למשקיעים: "אנחנו לקראת שוק דובי מהעוצמתיים ביותר מאז שנות ה-30, ואולי אפילו גרוע מכך" ■ "השוק נאחז בשבבי אופטימיות שמונעים ממנו להתפרק לחלוטין"

ריצ'רד ראסל, מחבר הניוזלטר המפורסם "Dow Theory Letters", ומי שמסתמן כנביא הזעם של המשבר הנוכחי, ממשיך להצדיק את כינויו. בניוזלטר עדכני שהוא מפרסם, הוא חוזר על התחזיות הפסימיות שלו על הכלכלה האמריקנית וטוען כי "אנחנו נמצאים באחת הבועות הגדולות ביותר בהיסטוריה של שוק המניות האמריקני, והתוצאות שלה יהיו הרסניות - שוק דובי העוצמתי ביותר מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת, ואולי אפילו גרוע מכך".

לדבריו של ראסל, "השוק נאחז בשבבי אופטימיות על בסיס יומי, שבועי וחודשי - שמונעים ממנו להתפרק לחלוטין. מדובר בשלב נוסף במפולת הסופית שדיברתי עליה בחודש שעבר". נזכיר, כי במאי האחרון ראסל קרא למשקיעים, באופן שלא יכול להשתמע לשתי פנים, לצאת משוק המניות בטענה שהמפולת בפתח. ראסל טען כי "השוק המסכן מתפרק ואף יוצא מדעתו". במסר ברור אמר ראסל למשקיעים אז: "לא איכפת לי כמה כמה המניות בתיק שלכם טובות וגדולות. כשהדוב מכה, הוא נועץ את הטלפיים שלו בכל הילדים והילדות".

ראסל, כידוע, מתבסס בין היתר בניתוחיו על ניתוח טכני - תיאוריית הדאו של צ'ארלס דאו מהמאה ה-19. לדעתו, המפתח לשוק הדובי יהיה התמוטטות מערכת שערי החליפין העולמית, שלדבריו היתה צריכה לבוא כבר מזמן. "זה עושר מדומה שיוצרות הממשלות, והתוצאות יהיו הרסניות", הוא אומר.

ראסל חוזר וקורא למשקיעים לפנות לזהב כאפיק מקלט בזמנים של ירידות וחוסר ודאות. "הזהב ממשיך להניב תשואות עקביות ויציבות ובכל העולם משקיעים מציידים עצמם באונקיות. ההמלצה שלי היא להמשיך ולאסוף זהב לתיק ההשקעות שלכם - זיכרו את המשפט החשוב: 'אין כמו הבהלה לזהב' - לכו על זה", אמר ראסל.

התחזית האפוקליפטית של ראסל מצטרפת למגוון התבטאויות מדאיגות ששיגר בשנה האחרונה. ביולי 2009, למשל, הוא טען כי השוק בדרך לירידות וכי ההתאוששות הכלכלית שברירית, מה שכמובן לא קרה. גם בחודש שעבר הוא טען - בעיצומו של משבר החוב באירופה - שהשוק נמצא במצב של בועה והוא בדרך להתרסקות, מה שטרם התרחש.